pondelok 17. apríla 2017

Čínština na cesty

Rozmýšľali ste už niekedy nad tým, aké významné sú jazyky pre život a aké prospešné môže byť naučiť sa ich? Osobne som veľmi dlho uvažovala nad tým, ktorý jazyk je jazykom budúcnosti. A keďže sa mi Čínština aj vo všeobecnosti veľmi páči a mám na ňu ako trénerka Shaolin Kung-Fu slabosť, veľmi dlho som nemusela uvažovať nad tým, ktorý jazyk sa začnem učiť.



U nás na škole bola výučba tohto jazyka zadarmo, no keďže máme možnosť ísť za 1/3 normálnej ceny do letnej školy v Číne, musím vedieť o čosi viac. a to najmä v prípade, že si budem chcieť niečo kúpiť alebo niekam ísť. Čo určite budem chcieť. A tak som sa rozhodla, že by sa mi čínsky slovník na cesty určite hodil.

Tento slovník si zamilujú najmä ľudia s fotografickou pamäťou, keďže slovník obsahuje pre uľahčenie obrázky, na ktorých vidí konkrétnu časť tela, produkt alebo činnosť a zároveň pri tomto obrázku nájde aj čínsky či český popis. Osobne sa mi veľmi páči, že sú tieto obrázky jasné, zreteľné a človek, ktorý by nevedel veľmi dobre po česky alebo by v nej mal nedostatok napr. rampouch - cencúľ, stále by sa vedel zo slovníka tzv. vysomáriť, a pomôcť si obrázkom. Ja našťastie nemám problém s češtinou, no pri niektorých slovách som sa zapotila.

Ako určite viete, čínština patrí k jazykom, ktoré majú čínske znaky ako písmo. Teda, pre nás obrázkové písmo alebo hieroglify :D A tak, keby sme mali napísané iba toto, tak by sme tomu vôbec nerozumeli, a nevedeli by sme sa po čínsky vôbec naučiť. A tak tam tvorcovia pridali aj výslovnosť slov. Ktorá je však taktiež veľmi komplikovaná, nakoľko aj v tomto prípade vidíte niečo iné a inak to vyslovíte. Ba dokonca je monotónnosť viac ako dôležitá. V tejto výslovnosti uvidíte tzv. dĺžne, no pri nich je to monotónnosť, pričom monotónnosť je rôzna. Konkrétne máme 5 tónov, a to klesavá, stúpavá, polostúpavá (najprv klesá potom stúpa), horizontálna (na jednej línií) a ako posledné je zamlčaná, kde nenájdete tieto intonačné znamienka. Ak sa však naučíte ako sa v čínštine vyslovujú určité písmená a výnimky rovnako ako aj vyslovovať tóny, myslím si, že s tým nebudete mať žiadny problém. Ja som sa toto učila cca pol roka a doteraz s tým mám občas problémy. No musím povedať, že je to už oveľa lepšie.

Určite však nezanedbávajte čínske znaky, nakoľko je Čínština veľmi špecifický jazyk, a tak sa vám môže stať, že aj keď budete dokonale hovoriť, nebudú vám rozumieť. Dôvodom je to, že ide o veľmi veľkú lokáciu, kde sa hovorí viacerým narečím, avšak znaky majú všetci rovnaký. Preto ak sa nedorozumiete na prvýkrát, nevzdávajte sa a vyskúšajte to napísať.

Celkovo je táto kniha veľmi príjemná. Človek v nej nájde samé podstatné veci, ktoré by pri cestovaní mohol naozaj potrebovať. A dokonca tvorcovia nemysleli iba na cestovanie ako také, ale aj na mimoriadne situácie ako je napríklad choroba.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára